Menu Sluiten

Je les 1-op-1 online overzetten? Niet doen!

Je les 1-op-1 online overzetten? Niet doen!De drie meest gestelde vragen de afgelopen dagen waren deze:

  1. Hoe zet ik online mijn training, les, of workshop voort, nu fysiek contact niet mogelijk is?
  2. Hoe lang kan een online sessie duren voordat mensen afhaken?
  3. Hoe weet ik of de deelnemers nog aan het opletten zijn?

Dat deed ons denken aan het zogenaamde horseless carriage syndrome. Het plaatje rechts spreekt duizend woorden.

Online is toch echt anders dan klassikaal

De allereerste Opel personenwagen zag eruit als een koets zonder paard. Met nog steeds alle elementen van de koets zoals de hoge zit voorop de bok en een stuurhendel als vervanging van de teugels. We moesten duidelijk nog even wennen aan het gegeven dat een koets met paard iets anders is dan een personenwagen met motor.

Zo gaat het ook met online technologie die je gaat inzetten voor contact gebonden onderwijs, opleidingen, trainingen. Het simpelweg verplaatsen van je volledige klassikale sessie naar een webinar of virtual classroom online (het paard vervangen door de motor) is dus geen oplossing. Online is toch echt anders. Waar voor veel mensen een aantal uren klassikaal lessen volgen op een dag al een hele opgave is, geldt bij online dat je het aanzienlijk minder lang vol houdt achter een scherm dan in een offline sessie.

Dus proberen te controleren of iedereen nog wel bij de les is, heeft weinig zin. Zie je mensen gapen op een van de deelnemer schermpjes? Waar het in een off-line lessituatie nog met een stille non verbale hint nog te compenseren is, levert een correctie online vooral hilariteit en gedoe op. Loslaten dus die controle, dat is in de online wereld gewoon eigen verantwoordelijkheid van de deelnemer. Op zich al een leerzame ervaring voor zowel de docent/trainer als de deelnemer/cursist.

Deel je les in online en offline momenten

Dat gezegd hebbende: hoe dan wel? Een eerste basis oplossing als je hier voor het eerst mee te maken krijgt is deze: deel de les waarin je alles offline doet, om te beginnen maar eens op in een doordachte combinatie van online en offline momenten. Je begint bijvoorbeeld met een half uur gezamenlijk online. Dan gevolgd door een individuele opdracht van 1 uur, die je na dat uur weer gezamenlijk online met elkaar bespreekt. Ook kun je plenair online afwisselen met opdrachten in subgroepen online die een opdracht uitwerken gedurende bijv. 30 minuten, waarna je weer plenair online samen komt. (zie hier een voorbeeld: webinar 2 vanaf minuut 89, klik in het video menu op 6. Break out room). Ook is het handig om tijdens plenaire online sessies gebruik te maken van praktische interactie mogelijkheden zoals Mentimeter op de smartphone van de deelnemers, of het maken van een mindmap met een tool als Mindmeister.

Een goede afwisseling van online contact gebonden sessies van max 1 uur, individueel offline en online break-out sessies door de dag heen, levert dus veel meer op dan het simpelweg voortzetten van wat je offline altijd deed in een lange online sessie. Spreek duidelijke tijden af wanneer je online bij elkaar komt en zorg voor duidelijk uitvoerbare opdrachten voor de offline individuele momenten en de break-out sessies in kleine subgroepen. De uitkomsten daarvan moeten immers een zinvolle nabespreking plenair online mogelijk maken. Naarmate de tijd vordert kun je deze eerste versie van zo’n blended leertraject gaan verrijken met andere vormen van e-learning. Denk hierbij aan zelfstudie modules, games, (interactieve) video’s, zoekopdrachten, etc. Daar komen we tijdens andere webinars nog zeker op terug.

Dit blog is geschreven door: Jeroen Krouwels.

3 Comments

    • admin

      Hallo Marjolein,

      Fijn om je hier te zien! En het zal zeker organisaties aanzetten om over een heleboel zaken (inclusief leren en ontwikkelen) op een andere manier na te denken en andere overwegingen te maken. Dat is misschien de winst van deze bijzondere tijd. Dat we weer heroverwegen wat goed en belangrijk is. De aandacht en waardering voor al het personeel in de zorg is daar een mooi voorbeeld van.

      Hartelijke groeten,

      Marcel de Leeuwe

  1. Kirsten

    Heb je toevallig ook nog tips voor meer het gevoel van interactie krijgen? Los van chats in BB collaborate, mentimeter en andere voting tools? Zelf merk ik dat ik een online sessie nog minder interactief vindt dan college geven voor een collegezaal (waar je ook veel zendt). Nu heb je geen gevoel voor de sfeer….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *